استراتژی اقیانوس آبی – کنفرانس الکامپ اصفهان

اصفهان:
استراتژی اقیانوس آبی از پرمنفعت ترین روشهای مدیریتی در سازمانهای IT است

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران؛’حسین نوریان’ شامگاه سه شنبه در همایش ‘مدیریت استراتژیک با رویکرد استفاده از مدل اقیانوس آبی در شرکت های ICT’ که در هفدهمین نمایشگاه کامپیوتر اصفهان برگزار شد، افزود: روش اقیانوس آبی از جمله روش های جدید در حوزه مدیریت استراتژیک است که رویکرد عمده آن ‘گریز از رقابت’ است.

وی تصریح کرد: این روش پیشنهاد می کند سازمان ها از محیط رقابتی که درآن شرکت های کوچک و بزرگ در محیط کسب و کار به جنگ هم مشغولند خارج شده و مجموعه را در فضای کسب و کار خود ساخته ای قرار دهند که در آن کمتر رقیبی وجود دارد.

نوریان اظهار داشت: رویکرد های این مدل شامل ایجاد فضای بی رقیب ، بی معنی ساختن رقابت ، خلق و تصرف منابع تقاضای جدید، شکستن رابطه جایگزینی ارزش و هزینه ، ایجاد اشتراک بین استراتژی های تمایز و کاهش هزینه است.

وی، روش های انجام مدل اقیانوس آبی را بررسی در ‘کاهش’، ‘حذف’، ‘افزایش’ و ‘خلق’ محصولات و خدمات سازمان دانست.

این مدیر تضمین کیفیت با اشاره به انجام این روش ها بر مبنای بررسی بازار و محصول اظهار داشت: باید بررسی و نشان داده شود کدامیک از شاخص های محصول یا خدمت که مورد نظر مشتری است می تواند نسبت به سایر رقبا کاهش یابد.

وی افزود: بدیهی است شاخص هایی در نظر گرفته می شوند که تا حدودی مورد نظر مشتریان است و در عین حال کاهش آن، کاهش مناسب هزینه تولید و یا ارایه خدمت را به دنبال خواهد داشت.

نوریان با بیان اینکه سازمان باید شاخص هایی از محصول یا خدمت را که رقبا در فضای کسب و کار بر روی آن می جنگند را حذف کند، تصریح کرد: با انجام این کار هزینه تولید محصول به شدت کاهش خواهد یافت و اقدامات تکمیلی بعدی این کمبود را جبران خواهد کرد.

این مدیر تضمین کیفیت افزود: با کاهش و حذف برخی محصولات و خدمات سازمان در محیط گریز از رقابت، در هزینه های سازمان صرفه جویی می شود.

به گفته وی، یکی دیگر از روش های انجام مدل اقیانوس آبی بررسی افزایش محصولات و خدمات است که در آن بررسی می شود کدامیک از شاخص های محصول در صورتی که افزایش پیدا کند، موجب تمایز زیاد با دیگران شده و ارزش افزوده بیشتری را برای مشتری ایجاد خواهد کرد.

نوریان اظهار داشت: مهمترین و شاید سخت ترین بررسی در روش اقیانوس آبی خلق ارزش هایی در محصول یا ارایه خدمت است که تاکنون توسط دیگران ارایه نشده است و رمز موفقیت در روش اقیانوس آبی مربوط به کیفیت و کارایی این بررسی خواهد بود.

وی در این همایش به ‘دیدگاه رایج مدیریت استراتژیک مبتنی بر رقابت’، ‘دیدگاه پنج نیروی رقابتی مایکل پورتر’ و ‘مدل گروه مشاوران بوستون در مورد استراتژی های رقابتی’ نیز اشاره کرد.

همایش های تخصصی هفدهمین نمایشگاه بین المللی کامپیوتر و اتوماسیون اداری تا ۹ دیماه از ساعت ۱۸ الی ۲۰ در محل سالن شیخ بهایی شرکت نمایشگاههای بین المللی اصفهان برگزار خواهد شد.

هفدهمین نمایشگاه بین المللی کامپیوتر و اتوماسیون اداری اصفهان تا ۹ دیماه سالجاری و از ساعت ۱۵ تا ۲۲ در محل نمایشگاه های بین المللی اصفهان واقع در پل تاریخی ‘شهرستان’ برگزار می شود.

شما ممکن است این را هم بپسندید