حسین نوریان، مشاوره مدیریت استراتژیک، دوره آموزشی مدیریت استراتژیک، مزیت های رقابتی، قابلیت های استراتژیک، تحلیل استراتژیک مدیریت استراتژیک، استراتژی های نوظهور، مزیت های رقابتی جدید، تحلیل مزیت ها

چگونه با شبیه سازی می توان مدل کسب و کار را تست نمود

درباره شبیه سازی استراتژیک

• در یک محیط آشفته، شرکتها باید آزمایشاتی فراتر از محصولات و خدمات مورد ارائه خود را توسعه دهند که شامل مدلهای تجاری و استراتژیها شود.
• با دستیابی به شرایط هزینه بهینه در انجام آزمایش، یک شرکت می تواند مزایای شبیهسازی را به دست آورد.
• مجموعه ای از اهرمها و رفتارها باید یکپارچه شده و به منظور ایجاد یک فرهنگ آزمایش مورد استفاده قرار گیرد.
• شرکتهایی با مزایای شبیه سازی، تغییرات را قبول می‌کنند، مشکلات دستیابی به اطلاعات را تحمل میکنند و شکست را نیز متحمل می شوند.

تقریبا همه شرکتها از آزمایش برای توسعه محصولات و خدمات جدید خود استفاده می‌کنند. اما در یک محیط کسب و کار بسیار آشفته، استراتژیها، محصولات و خدمات می‌توانند به سرعت و به صورت غیر منتظرهای منسوخ شوند. بنابراین شرکتها باید آزمایشها را گسترش داده تا مدلهای تجاری و استراتژیهای تجاری را در برگیرند.
با این وجود در استفاده از رویکردهای سنتی در آزمایش چالشهای بیشتری وجود دارد. چنین رویکردهایی می‌تواند گران و وقت گیر باشد و سازمان را با بار سنگین پیچیدگی رو به رو کند. تستهای بازار می‌تواند نام تجاری و شهرت شرکت را شامل شود. تحقیق بازار فروش بر اساس ادراک مصرف کنندگان می‌تواند پیش بینی قابل ملاحظهای برای موفقیت در مفاهیم و راهبردهای جدید باشد.

برای غلبه بر این موانع و شمار روز افزون رقبا باید با استفاده از رویکردهای فنآوری جدید برای گسترش دامنه آزمایشها در کسب و کار استفاده شود. در این راستا به دست آوردن تجربیات اقتصادی جدید و برتر با ایجاد یک مزیت شبیه سازی به این مسئله کمک می‌کند. در واقع این شرکتها قادرند تا با تولید، تست و تکرار تعداد بیشتری از ایده های نوآورانه با سرعت بیشتر و هزینه پایین تر و خطرپذیری کمتر از رقبای خود پیشرفت کنند.

اهرمهای موجود برای دستیابی به مزیت شبیه سازی

مزیت یک شرکت در شبیه سازی ایجاد سیستم فرهنگی است که تجربه را افزایش می‌دهد. شرکت نرم افزار آمریکایی انتیوت یک رویکرد تجربی را برای کسب و کار خود ایجاد کرده است. با انجام این کار تعدادی از محصولات جدید به صورت سالانه تولید شده است و به طور متوسط از پنج سال به ده سال از سال ۲۰۰۳ تا ۲۰۰۹ افزایش یافته است و در نتیجه موج جدیدی از درآمد را ایجاد کرده است.
شرکتها می توانند شش اهرم برای بهبود اثربخشی تجربی خود استفاده کنند.

ایده ها را با سرعت بیشتر و هزینه‌های پایین‌تر تولید کنید.

برخی از شرکتها راههای جدیدی برای ایجاد همکاری میان کارکنان و مشتریان ایجاد کرده اند که منبع مستمر و غنی از ایده های جدید به وجود می‌آورد. Royal Dutch Shell’s GameChanger که یک واحد بازی سازی است یک پورتال همکاری آنلاین، کارگاه و رابطه با دانشگاهها برای جمع آوری ایده هایی از شرکت کنندگان داخل و خارج از کشور دارد. تیمی از ۱۰ متخصص ایده ها را باز بینی کرده و بهترین آنها را با مبلغ ۲۵۰۰۰ دلار بودجه اولیه برای توسعه شرکت، سرمایه گذاری می‌کند.
سپس این پیشنهادها توسط پنلهای اختصاصی پروژه ارزیابی شده و می‌توانند بودجه قابل توجهی را به خود اختصاص دهند. تا کنون این شرکت بیش از ۳۰۰۰ ایده را از طریق تیم خود ارزیابی کرده است. تقریبا ۷۰ درصد این ایده ها شامل حداقل یک ایده خارجی است. پروژه های این شرکت موجب تولید حجم قابل توجهی نوآوری شده است که برای توسعه بیشتر در R&D جهت تحقیق و بررسی قرار گرفته‌اند و به کسب و کارهای موفق یا شرکتهای دیگر متصل شده اند. Royal Dutch Shell تا کنون ۲۵۰ میلیون دلار در پروژه های این شرکت سرمایه گذاری کرده است.

این مطلب را هم ملاحظه نمایید:

تحلیل استراتژیک انطباق پذیری سازمانی

فرآیند آزمایش را سریع‌تر و ارزان‌تر انجام دهید

برخی از شرکتها هزینه های نمونه سازی و تست فیزیکی را با ایجاد دنیایی مجازی که در آن محصولات و ایده‌های خود را آزمایش می‌کنند، کاهش داده اند. تنظیم چنین محیط‌هایی به امکان اصلاح، گسترش و بالابردن سرعت اجرای آزمایش‌ها با هزینه پایین تر کمک می‌کند. برای مثال Kimberly-Clark هزینه آزمایش ایده های جدید خود را کاهش داده است. او با ایجاد یک فروشگاه سه بعدی مجازی برای سنجش واکنش مصرف کنندگان و مشتری محصولات جدید با طرح قفسه بندی و بسته بندی توانسته نظر مشتریان را بسنجد.

حجم آزمایشات را افزایش دهید.

دنیای مجازی هیچ محدودیت ظرفیتی ندارد و به همین دلیل اجازه می دهد تا شرکتها کلیه احتمالات را بررسی کنند. این موضوع شرکتها را قادر می سازد تا با بینش‌های غنی تر با افزایش تعداد متغیرهایی که مورد آزمایش قرار گرفته اند یا با اجرای آزمایشهای بیشتر به نتیجه بهتر دست یابند. Amazon.com می تواند انواع مختلف صفحه را در گروههای مختلف مصرف کننده تست کند و رفتار ناشی از آن را دنبال کند. اگر تاثیر یک ویژگی بالقوه جدید از لحاظ آماری معنی دار باشد، آمازون آن را به سرعت در مدل اصلی خود قرار می دهد. به عنوان مثال، این شرکت تعداد زیادی از آزمایشاتی را انجام داد که نحوه سفارش نتایج جستجو و تاثیر آن بر خریدها را اندازه گیری می‌کرد. سپس نتایج جستجوی خود را بهینه سازی کرد تا مواردی که احتمالا برای مصرف کنندگان مورد توجه قرار می گرفت اول فهرست قرار گیرد. حاصل این کار ۳ درصد افزایش فروش بود. علیرغم این واقعیت که نیمی از آزمایشات آن شکست خورده است، آمازون آزمایشهای مداوم را ترویج می دهد تا اطمینان حاصل شود که هیچ فرصتی برای شکست آن وجود نداشته باشد.

هزینه خطا را کاهش دهید

آزمایشات واقعی به یک نام تجاری می تواند آسیب بزند و یا در صورت شکست آن، روابط مشتری یا تامین کننده را تهدید کند. برخی از شرکتها با تغییر دادن آزمایشاتشان به آزمایش آنلاین یا راه اندازی جوامع دوستانه، این خطر را کاهش داده اند. برای مثال، کمپانی اروپایی مخابرات Orange، از پلت فرم آنلاین خود برای ارتباط با ۳۰،۰۰۰ آزمایشگاه Explorers-Customers که به نوآوریهای شرکت کمک می کند، استفاده می کند. ورودی این جامعه را چندین نقطه در فرایند توسعه با استفاده از مجموعه ای از متدولوژیها، از جمله کارگاههای آموزشی خلاقانه، نظرسنجیها و آزمایش استفاده می کند. این نتایج پیشنهادات را قبل از اینکه به طور گسترده ای منتشر شوند، ارائه می دهند. از طریق صدها آزمایش انجام شده، این شرکت به طور مداوم نسبت به بهبود نمره خود اقدام می‌کند. شاخص کلی این است که مصرف کنندگان به چه میزان، احتمال مصرف و قدردانی محصولات را دارند، نتیجه، بهبود عملکرد بازار و رضایت مشتری است.

قدرت پیش بینی را افزایش دهید

شرکتها می توانند از آزمایشهای مجازی برای رسیدن به گستره وسیعی از داده های رفتاری با دقت بیشتر و بدون “تعصبات عقلانی” در ارتباط با تحقیقات بازار مبتنی بر درک سنتی استفاده کنند. چنین آزمایشهایی، دقت پیش بینیها را با ارائه دیدگاه رفتار مشتری نه تنها در نقطه خرید، بلکه قبل و بعد از آن نیز بهبود می‌بخشد. شرکتها همچنین می توانند ارزش پیش بینی کننده آزمایش را از طریق استفاده از بازارهای پیش بینی، که جمع آوری و پیگیری بسیاری از پیش بینیهای فردی موفقیت آمیز را شامل می‌شود، بهبود بخشد.
بهترین بازار خرید پیش بینی آنلاین، TagTrade را در نظر بگیرید. بیش از ۲۰۰۰ نفر در این بازار سهام مجازی با سهامهای معاملاتی از تاریخ شروع تا تخمینهای فروش شرکت می کنند. از زمان تأسیس آن، TagTrade بطور پیوسته برآوردهای داخلی شرکت را با یک حاشیه قابل توجهی مورد تفسیر قرار داده است.

یادگیری سریع و افزایش سرعت یادگیری

شرکتهایی با مزیت شبیه سازی قادر به افزایش و گسترش آزمایشهای موفق هستند و می‌توانند این کار را سریع تر و جامع تر از رقبای خود انجام دهند. بعضی از این موارد با به اشتراک گذاشتن اطلاعات در مورد موفقیتها از طریق پلتفرمهای آنلاین یا آموزش مجازی انجام می شود. بعضی دیگر نیز از کسب و کار خود به عنوان وسیله نقلیه ای برای آزمایش موازی ایده های جدید استفاده می کنند. برای مثال وال مارت، طرحهای مختلف در فروشگاههای خود را به عنوان بخشی منظم از مدل عملیاتی، آزمایش می کند. الگوهای ترافیکی و تاثیر فروش برای هر طرح اندازه گیری می شوند و موفق ترین طرحها در سراسر کشور رونق می یابد.

رویکرد یکپارچه برای شبیه سازی استراژیک

ایجاد یک مزیت شبیه سازی نیاز به استفاده بیشتر از تکنیکها و ابزارهای فردی دارد. در عوض، مجموعه ای از اهرمها و رفتارها باید یکپارچه، بهینه و هماهنگ شوند.
شرکت Procter & Gamble با استفاده از مجموعه ای از ابزارهای نوآورانه در ارتباط با تمام شش اهرمی که در بالا توضیح داده شد، پیشگام و رهبر در آزمایشهای همه جانبه شده است. رهبران P & G یک جهت گیری بی نظیر و مشترک را تشویق می کنند. نکته جالب این است که نیمی از نوآوریهای این شرکت از منابع خارجی است. به عنوان مثال، P & G از طریق شبکه های نوآورانه باز مانند InnoCentive برای حل مشکلات طراحی فنی استفاده می کند. و از فروشگاه مجازی ۳-D (که توسط سیستم محیط مجازی CAVE فعال شده است) استفاده می کند تا آزمایشات سریع تر و با هزینه کمتر از آزمونهای بازار سنتی انجام شود. در نهایت، با استفاده از پنلهای کاربر آنلاین، مانند Vocalpoint، محصولات می توانند قبل از ارائه کامل به مخاطبان و مشتریان معرفی شوند.
P & G به طور قابل توجهی افزایش بهره وری خود را در نتیجه این سیستم یکپارچه از آزمایش افزایش داده است. در سال ۲۰۰۸ تنها ده کارمند ماهر توانستند بین ۷،۰۰۰ تا ۱۰،۰۰۰ شبیه سازی طراحی تولید کنند که امکان ساخت طراحی را در ساعتها به جای هفته ها تکمیل کرد. بیش از ۸۰ درصد از پروژه های جدید کسب و کار P & G در حال حاضر با استفاده از جعبه ابزار مجازی آن رو به رشد است.

ایجاد فرهنگ شبیه سازی استراتژیک

حتی مجموعه ای از تکنیکها و رویکردهای یکپارچه موفق نخواهند شد، مگر اینکه در یک فرهنگ آزمایش قرار گیرند. شرکتهای شبیه سازی موثر دارای ویژگیهای فرهنگی متعددی هستند:
• آنها از ضرورت یک رویکرد تجربی قدردانی می کنند
• آنها نارضایتی خلاقانه با وضعیت موجود را در بر میگیرند
• آنها انگیزه هایی را پیشنهاد می کنند که تشویق به آزمایش و حذف موانعی می کند که آنها را از بین می برد
• آنها اثربخشی و اقتصاد آزمایش را دقیقا اندازه گیری می کنند
• آنها شکست را به عنوان بخشی ضروری از یادگیری تحمل می کنند
• آنها مرزهای داخلی و خارجی سازمان را تسهیل می کنند تا همکاری را تسهیل کنند
• آنها سواد آماری و  براورد نیاز اطلاعاتی را پرورش می دهند

شرکت Harrah’s Entertainment، شرکتی است که با موفقیت از فرهنگ آزمایشات پیروی میکند. این شرکت همچنین بازیگر یا فعال کوچکی در صنعت قمار است، ولی در حال حاضر یکی از سودآورترین شرکتهای جهان است. محیطی غنی از اطلاعات آن به شما اجازه می دهد تا چندین آزمایش موازی را در طول روز انجام دهید. مدیر عامل شرکت Gary Loveman، به شوخی گفت: “دو راه برای اخراج از Harrah وجود دارد: سرقت از شرکت یا عدم وجود یک گروه کنترل مناسب در آزمایش کسب و کار شما.”
توسعه مزیت شبیه سازی یک اقدام مهم است. هر کس در سازمان باید ارزش تجربیات و یادگیری همه جانبه را درک کند. رهبران می توانند به سازمانهای خود در این سفر کمک کنند تا آنها به آزمایشهای تجربی خود در برابر رقبا و بهترین بازیکنان دست یابند. با پاسخ دادن به هشت سوال زیر، آنها خود را در مسیر پیشرفت اقتصادی آزمایش قرار می دهند:

• چگونه می توانیم هوش جمعی کارکنان و مشتریانمان را به منظور ایجاد ایده های بیشتر در سرعت بیشتر، اهرم کنیم؟
• چگونه می توانیم آزمایشهای سریع تر و ارزان تر انجام دهیم؟
• چگونه می توانیم تعداد آزمایشهایی را که می توانیم در هر زمان خاص اجرا کنیم، افزایش دهیم؟
• چگونه می توانیم هزینه شکست برای آزمایشهای ناموفق را کاهش دهیم؟
• چگونه می توان “نرخ موفقیت” آزمایشات را افزایش داد؟
• چگونه می توانیم سریعتر و موثرتر آزمایش های موفقیت آمیز را شناسایی کنیم و در ابعاد بزرگتر پیاده کنیم؟
• چگونه می توان یک سیستم یکپارچه از آزمایشات، از جمله فرآیندهای مناسب، نقشها، ابزارها و معیارها ایجاد کرد؟
• چگونه می توان فرهنگی را ایجاد کرد که نارضایتی خلاقانه را می پذیرد، آزمایش کردن را تشویق می کند و شکست را تحمل می کند؟
پیوستن یک محیط کسب و کار آشفته با در دسترس بودن رویکردهای جدید برای آزمایش، ضرورت و ابزار ایجاد یک مزیت شبیهسازی را ایجاد می کند. سازمانهایی که در وهله اول از همه این فرصتها استفاده میکنند، در آینده برنده خواهند شد.

این مطلب را هم ملاحظه فرمایید:

مزیت رقابتی رصد نشانه ها

منبع : Simulation Advantage, BCG 

استفاده از مطالب فوق تنها با ذکر منبع مجاز است

برای دریافت اطلاعات بیشتر یا مشاوره مدیریت استراتژیک با ایمیل

hossein.nourian@gmail.com

تماس حاصل فرمایید