مدیریت فرایندهای کسب و کار، مشاوره مدیریت فرایندهای کسب و کار، مدرس مدیریت فرایندهای کسب و کار، فرهنگ سازمانی، رابطه فرهنگ سازمانی و مدیریت فرایندها، همسوئی فرهنگ سازمانی و فرایندها

فرهنگ سازمانی و مدیریت فرایندهای کسب و کار

مدیریت فرایندهای کسب و کار

فرهنگ سازمانی و مدیریت فرایندهای کسب و کار:مدیریت فرایندهای کسب و کار (BPM) نقش مهمی در حفظ کارایی و اثربخشی فعالیت‌های سازمان و دستیابی به نتایج منسجم ایفا می‌کند. جاری سازی مدیریت فرایندهای کسب و کار در یک سازمان یک فرایند پیچیده و زمانبر است که برای اجرا نیازمند تلاش، زمان، منابع و نظم بسیار زیاد است. منظور از جاری سازی مدیریت فرایندهای کسب و کار، فرایند استفاده از مفاهیم آن در یک سازمان است. موفقیت در جاری سازی مدیریت فرایندهای کسب و کار به عوامل مختلفی وابسته است.

موفقیت در جاری سازی مدیریت فرایندهای کسب و کار معمولا چندین پروژه از جمله مهندسی مجدد فرایندهای کسب و کار، مدیریت ریسک، مدیریت کیفیت جامع، برنامه‌های عالی عملکرد، شش سیگما و… را در بر می‌گیرد.

فرهنگ سازمانی و فرایندهای کسب و کار

فرهنگ سازمانی به عنوان یکی از عوامل کلیدی در جاری سازی موفقیت آمیز مدیریت فرایندهای کسب و کار در یک سازمان شناخته شده است.به طوری که به خصوصیات آن باید به عنوان پیش‌نیازهایی جهت موفقیت در پروژه‌های مدیریت فرایندهای کسب و کار نگاه کرد. فرهنگ سازمانی یک پدیده‌ی پیچیده است که مربوط به ارزش‌ها، باورها، نگرش‌ها، و رفتارهای منحصر به فرد هر سازمان است.

رویکردهای گوناگونی برای شناسایی فرهنگ سازمانی وجود دارد که رایج‌ترین آنها OCAI است. این رویکرد به وسیله‌ چارچوب ارزشهای رقابتی (CVF) فرهنگ‌های سازمانی را به چهار دسته تقسیم می‌کند:

۱٫ فرهنگ تیم‌گرا (Clan): کار کردن در این فضا بسیار دوستانه و صمیمی است و ویژگی‌های آن کار تیمی، تعهد بالای کارکنان به سازمان و همکاران و وفاداری است.

۲٫ فرهنگ توسعه‌گرا (Adhocracy): دارای یک محیط کار پویا، فضای کار مناسب برای کارآفرینی و رشد خلاقیت فردی است. افراد در این فرهنگ خطرپذیر،چابک و آزمایشگر هستند. چنین سازمان‌هایی بر کسب منابع جدید، ایجاد فرصت‌های جدید و رشد سریع تأکید دارند.

۳٫ فرهنگ نتیجه‌گرا (Market):  رقابت‌پذیری و بهره‌وری پایه و اساس این نوع فرهنگ است. ارزش‌های اصلی سودآوری، رقابت، بالابردن بهره‌وری و دستیابی به اهداف است.

۴٫ فرهنگ سلسله‌مراتبی (Hierarchy): با یک محیط کار رسمی مشخص می‌شود که در آن بر حفظ ساختار، کنترل کردن، هماهنگی و بالا بردن کارایی تأکید شده است. در این‌گونه سازمان‌ها فعالیت‌ها در چارچوب رویه‌های از پیش تعیین شده صورت می‌گیرد.

ویژگی‌های فرهنگی در سازمان‌ها ممکن است شرایطی را فراهم کند که مناسب یا مانع موفقیت در جاری سازی مدیریت فرایندهای کسب و کار باشد. از همین رو باید بین مدیریت فرایندهای کسب و کار و فرهنگ سازمانی تناسب وجود داشته باشد. علاوه بر این لازم است مدیریت فرایندهای کسب و کار با فرهنگ سازمانی سازگار باشد.بیشتر مطالعات (از جمله Propositions on the interaction of organizational culture نوشته‌ی Mojca Indihar Štemberger و همکاران) گویای این امر است که فرهنگ تیم‌گرا و بعد از آن فرهنگ توسعه‌گرا از مناسب‌ترین انواع فرهنگ سازمانی در جهت جاری سازی موفق مدیریت فرایندهای کسب و کار هستند. به نظر می‌رسد انعطاف پذیری این دو فرهنگ –که دارای اهمیت فراوانی است- موجب موفقیت آنها در جاری سازی مدیریت فرایندهای کسب‌وکار شده است. با این حال مدیریت فرایندهای کسب و کار در هر فرهنگ سازمانی قابل پیاده سازی است و تنها تفاوت در رویکرد مورد استفاده جهت پذیرش آن است.سنجه‌ای که از آن برای اندازه‌گیری میزان موفقیت در جاری سازی مدیریت فرایندهای کسب و کار در یک سازمان استفاده می‌شود مدل جهت گیری روند کسب و کار (BPO – Business process orientation) است.

بیشترین موفقیت در جاری سازی مدیریت فرایندهای کسب و کار مربوط به فرهنگ تیم‌گرا و کمترین برای فرهنگ سلسله مراتبی است.همچنین این مدل اطلاعاتی را در رابطه با میزان تأثیر گذاری هر یک از مشخصه‌های مربوط به جاری سازی موفق مدیریت فرایندهای کسب و کار در اختیار ما می‌گذارد که به شرح زیر است:

  • طبق نتایج به دست آمده، در هر فرهنگ بیشترین میزان موفقیت هنگامی به دست می‌آید که مدیریت فرایندهای کسب و کار نه در یک یا چند بخش محدود بلکه در کل سازمان اجرا شود.
  • در صورتی که مدیریت فرایندهای کسب و کار برای تمام فرایندها انجام شود، نتایج بهتری حاصل می‌شود.
  • هرچه چرخه مدیریت فرایندهای کسب و کار به تعداد بیشتری در یک سازمان تکرار شود، نتایج بهتری حاصل می‌شود.
  • متداول ترین و بهترین روش برای اجرای مدیریت فرایندهای کسب و کار شروع از سطوح بالای مدیریتی و حرکت به سمت پایین سازمان است.
  • زمانی که مدیریت فرایندهای کسب و کار در سطح تصمیمات استراتژیک یک سازمان قرار گیرد نتایج به دست آمده به طور چشم گیری بهتر خواهند بود.
  • جاری سازی موفقیت آمیز مدیریت فرایندهای کسب و کار در گرو تعهد سازمان به اجرای دقیق آن است.
  •  سازمان‌هایی که یک مسئول رسمی برای اجرای مدیریت فرایندهای کسب و کار تعیین می‌کنند و یا دارای دپارتمان یا واحد مستقل برای آن هستند موفقیت بیشتری در جاری سازی مدیریت فرایندهای کسب و کار به دست می‌آورند.

استفاده از مطالب فوق با ذکر منبع بلامانع است

این مطالب را هم ملاحظه نمایید

سازماندهی مدیریت فرایندها

حاکمیت فرایندی در سازمان

استفاده از مطالب فوق تنها با ذکر منبع مجاز است

جهت دریافت اطلاعات بیشتر یا مشاوره مدیریت فرایندهای کسب و کار با ایمیل 

hossein.nourian@gmail.com

تماس حاصل فرمایید