چرخه حیات پلتفرم های کسب و کار

چرخه حیات پلتفرم های کسب و کار دلایل شکست در هر مرحله

حسین نوریان ، مشاور مدیریت استراتژیک و طرح ریزی پلتفرم ها و اکوسیستم های کسب و کار
 
اهیت بسیاری از پلتفرم ها با همه ویژگی های بسیار جذابشان این است که: همه چیز را برنده می برد! زیرا پلتفرم ها برمبنای اثر شبکه ای قوی تشکیل می شود که مستلزم سرمایه گذاری های مداوم است. اما جذابیت زیاد پلتفرم های برنده، برای بسیاری از افراد زیان دهی را برای دستیابی به موقعیت غالب توجیه می کند اما باید توجه داشت مطابق آنچه که در مطالب قبلی گفتیم، آمار شکست در پلتفرم ها زیاد است و عواقب شکستشان بسیار پر هزینه، در آن مطلب گفتیم که پلتفرم ها چرا شکست می خورند و در این مطلب می خواهیم بیان کنیم که زمان شکست پلتفرم ها چه هنگام است. بررسی زمان شکست اکوسیستم ها از این جهت اهمیت دارد که بدانیم که احتمال شکست در فازهای پایانی نیز کم نیست و ایجاد کنندگان پلتفرم ها باید با استراتژی های مناسب از آن حفاظت کنند.
 

چرخه حیات پلتفرم های کسب و کار

 

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
چرخه حیات یک اکوسیستم را می توان به چهار مرحله با رویکردهای مشخصی که در هر کدام از آنها باید انجام شود و عوامل موفقیت مربوط به هر مرحله را به صورت زیر تقسیم کرد:
  • مرحله راه اندازی: تمرکز بر ایجاد پیشنهادهای ارزش قوی برای همه مشارکت کنندگان در اکوسیستم و طراح ریزی اولیه اکوسیستم مناسب
  • مرحله مقیاس،: تمرکز بر افزایش تعداد مشارکت کنندگان و تشدید تعاملات به منظور رشد به سمت موقعیت غالب در بازار
  • مرحله بلوغ: تمرکز بر افزایش وفاداری مشتریان و تامین کنندگان و ایجاد موانع برای ورود رقبا و محافظت از اکوسیستم
  • مرحله بهبود و تکامل: تمرکز بر گسترش عرضه و نوآوری مستمر برای رشد و بقا در دراز مدت

چگونه دلایل شکست پلتفرم ها از یک فاز به فازهای دیگر منتقل می شود

اما نکته مهم در توسعه پلتفرم ها این است که دلایل شکست در یک فاز در همان فاز مشخص نمی شود بلکه به فازهای بعد منتقل می شود. به همین دلیل است که افراد به انتظار بازدهی، بدون اینکه الزامات مرتبط با هر فاز را انجام داده باشند به فازهای بعدی وارد می شوند که موجب می شود هزینه های شکست و سرمایه گذاری افزایش بیابد.
تحلیل‌های میدانی این فرضیه را تأیید می‌کند به گونه ای که اکوسیستم‌ها تمایل به شکست دیرهنگام دارند: هفت اکوسیستم از هر ده اکوسیستم شکست خورده، قبل از مشخص شدن نقایصشان در طراحی و قبل از آنکه کاملا نابود شوند، به فاز مقیاس وارد شده اند.
حتی آن سی درصد از پلتفرم هایی که در فاز معرفی به بازار شکست خوردند به طور میانگین سه و نیم سال بقا داشته اند در حالی که به دلیل ضعف در فاز لانچ نتوانستند در فازهای بعدی موفق شوند و حدودا شانزده میلیون دلار از پول سرمایه گذاران را سوزاندند.
آنها شکست خوردند زیرا نتوانستند برای مشارکت کنندگان ارزش های پیشنهادی مناسب فراهم یا پیکربندی مؤثری را ایجاد کنند.
 

دلایل شکست در هر فاز از چرخه حیات پلتفرم ها:

مرحله معرفی به بازار (لانچ): ناتوانی در ایجاد ارزش های پیشنهادی مناسب و ترکیب بندی نا مناسب اکوسیستمی
مرحله ایجاد مقیاس: انتخاب استراتژیک نادرست برای سرپرستی و حاکمیت بر پلتفرم و استراتژی لانچ نامناسب
مرحله بلوغ: اجرای نامناسب، شیوه سرپرستی و حاکمیت نامناسب بر پلتفرم، ضعف در محافظت و حمایت از پلتفرم
مرحله بهبود و تکامل: اجرای نامناسب و ناتوانی در محافظت از پلتفرم
 
استفاده از مطالب فوق تنها با ذکر منبع مجاز است. 
جهت دریافت اطلاعات بیشتر یا مشاوره مدیریت استراتژیک و توسعه پلتفرم ها با ایمیل hossein.nourian@gmail.com تماس حاصل نمایید
 
 

شما ممکن است این را هم بپسندید