قواعد مدیریت بر اکوسیستم و پلتفرم

ده قاعده برای مدیریت موثر بر اکوسیستم ها و کسب و کارهای مبتنی بر پلتفرم

حسین نوریان، مشاور مدیریت استراتژیک و طرح ریزی کسب و کار مبتنی بر پلتفرم

 

اکوسیستم های کسب و کار و نوع دیجیتالی آن یعنی پلتفرم های سیستمی، گونه های بسیار جدیدی از استراتژی ها و مدل های کسب و کار نوین هستند که می توانند ازرش افزایی فراوانی را به همراه داشته باشند. اینگونه از شبکه و شراکت ها، تناسب زیادی با ویژگی های محیط کنونی در صنایع و بازارهای مختلف و محصولات جدید دارد و از همین رو است که امروزه بسیار مورد توجه قرار گرفته اند. اما طرح ریزی و البته مدیریت بر اکوسیستم و پلتفرم های کسب و کار پیچیدگی های زیادی دارد که می بایست مورد توجه قرار گیرد. در مقالات قبلی موارد مرتبط با طرح ریزی اکوسیستم و پلتفرم ها تبیین گردید و در این مطلب قواعد مهم برای راهبری و مدیریت موثر بر آنها شرح داده می شود.

نوع مناسب اکوسیستم کسب و کار یا پلتفرم را انتخاب کنید. 

پژوهش های موجود درباره تجارب موفق نشان می دهد که به صورت عمده سه نوع اصلی اکوسیستم کسب و کار یا پلتفرم وجود دارد: شبکه دیجیتالیزر، پلتفرم و پلتفرم خاص. انتخاب صحیح به نقطه شروع، اهداف استراتژیک و توانایی های شرکت شما بستگی دارد. ممکن است برای اهداف مختلف به بیش از یک نوع نیاز داشته باشید. (به مقالات قبلی رجوع کنید)
 

یک مدل حاکمیتی موثر بر اکوسیستم یا پلتفرم کسب و کار طرح ریزی کنید. 

هر اکوسیستمی باید یک راهبر (ارکستراتور) داشته باشد – شرکت اصلی که اکوسیستم را سازماندهی و مدیریت می کند، استراتژی را تعریف می کند، شرکت کنندگان بالقوه را شناسایی می کند، و به طور مشخص همه نقش ها، مسئولیت ها، مشارکت ها و تعاملات را از قبل تعریف می کند، به طوری که همه مشارکت کنندگان در اکوسیستم بدانند چه حوزه هایی از ارزش آفرینی و مسئولیت را بر عهده دارند. مدل موثر حاکمیتی به نوع اکوسیستمی که انتخاب می کنید بستگی دارد.
 

استراتژی اثربخشی برای کسب درآمد ایجاد کنید

شما باید طرح ریزی کنید که چگونه اکوسیستم از همان ابتدا ارزش و درآمد ایجاد می کند و راه های انتفاع شما از اکوسیستم به چه شیوه هایی خواهد بود. طراحی دقیق جریان درامدی در اکوسیستم بسیار مهم است زیرا ارکستریتور معمولا باید از برخی از جریان های درامدی برای جذب و نگهداشت بازیگران در اکوسیستم، صرف نظر کند و بر افزایش بازدهی برخی دیگر تمرکز نماید. جریان های درامدی به فراخور گذشت زمان، بلوغ و تغییر ماهیت اکوسیستم می توانند تغییر کنند. به عنوان مثال برخی از اکوسیستم ها از راه فروش محصولات برخی دیگر از راه ارایه خدمات جانبی، گونه هایی از روش تبلیغات و دیگرانی هم از راه فروش داده ها و اطلاعات جمع آوری شده در درون اکوسیستم کسب منفعت می نمایند.
 

بر خلق ارزش جمعی تمرکز کنید

یک اکوسیستم یا پلتفرم کسب و کار قوی و جذاب برای همه شرکت‌کنندگان سودمند است و بر اشتراک‌گذاری منصفانه ارزشی که به دست می‌آید تمرکز دارد. حاشیه سود ترکیبی، ایجاد مخزن سود، به اشتراک درآمد، سهام در سرمایه گذاری، یا فراهم کردن زیرساخت برای کسب و کار شرکا، معمولاً ابزارهایی هستند که برای اطمینان از برآورده شدن اهداف، انتظارات و منافع آنها مورد استفاده قرار می گیرند.
 

شراکت های با ارزش را در اولویت قرار دهید

با توجه به نقش‌ها و مسئولیت‌های متعددی که دارند، ارکستراتورها باید در صورت امکان روی شرکایی با بیشترین پتانسیل تجاری یا اهمیت استراتژیک تمرکز کنند تا خلق ارزش در اکوسیستم را به حداکثر برسانند.
 

سیالیت و انعطاف پذیری را حفظ کنید

 مشارکت ها را به شیوه انعطاف‌پذیر و چابک طرح ریزی کنید تا اکوسیستم و پلتفرم کسب و کار بتواند به سرعت به دگرگونی های محیط کسب‌وکار واکنش نشان دهد به گونه ای که شراکت‌های جدیدی را شکل دهد یا از شراکت‌های موجود خارج شود.
 

اعتماد را در اکوسیستم و پلتفرم گسترش دهید

ایجاد اعتماد در بین مشارکت کنندگان یکی از مهم ترین عوامل اطمینان از پایداری اکوسیستم است. استقرار نظام های مدیریت امنیت اطلاعات در اکوسیستم بسیار مهم است. همین طور، توافقنامه های اشتراک داده، قراردادهای عدم رقابت و عدم افشای اطلاعات باید از ضروریات مشارکت در اکوسیستم قلمداد شود. راه‌اندازی امکانات ذخیره‌سازی داده‌های محلی و افزودن تنظیمات حریم خصوصی پیشرفته، مراحل دیگری هستند که می‌توانند در بین شرکا اعتماد ایجاد کنند.
 

ایجاد حس جامعه پذیری میان اعضای اکوسیستم و پلتفرم

جلسات یا کنفرانس هایی را با شرکای خود سازماندهی کنید تا بازخورد دریافت کنید، نوآوریهای مشترک را به انجام برسانید، تغییرات برنامه ریزی شده را مورد بحث قرار دهید، و حس جامعه پذیری و انسجام میان اعضا را افزایش دهید. برخی از شرکت های راهبر اکوسیستم، کنفرانس های سالانه‌ای را برگزار می کنند تا شرکا، کاربران و توسعه دهندگان را گرد هم بیاورند.
 

اهداف عملکردی مشخص و واضحی را تنظیم و کنترل کنید

معیارهای عملکرد مربوط به درآمد، سودآوری و سطوح خدمات را برای هر شریک و برای کل اکوسیستم تنظیم کنید. این موارد را با شرکا در جلسات کاری ماهانه یا فصلی مرور کنید و در صورت نیاز تنظیم کنید توجه داشته باشید که معیارهای کلیدی عملکرد در اکوسیستم باید همزمان دربر دارنده سنجه های توانمند ساز و نتیجه باشد به گونه ای که قابلیت پیش بینی را برای اعضای اکوسیستم فراهم کند
 

طرحی نو دراندازید

برای اطمینان از اینکه اکوسیستم‌ها چابک باقی می‌مانند و توسط سیاست‌ها و رویه‌های حاکم بر الگوهای سنتی محدود نمی‌شوند، نهادسازی های متفاوتی را به وجود آورید. شیوه تعاملات را تغییر دهید و از همه ظرفیت های جداسازی محیط فیزیکی و الگوهای سبک رهبری جدید استفاده کنید.
 
استفاده از مطالب فوق تنها با ذکر منبع مجاز است.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر یا مشاوره و آموزش مدیریت استراتژیک و طرح ریزی استراتژیک پلتفرم های کسب و کار با ایمیل hossein.nourian@gmail.com تماس حاصل فرمایید.
 
این مطالب را هم ملاحظه نمایید:
 
 
 

مشارکت در اکوسیستم های کسب و کار

شما ممکن است این را هم بپسندید