کسب و کارهای آینده

آینده پژوهی در باره کسب و کارهای آینده

با استفاده از تحلیل ابرروندنماها

 
حسین نوریان، مشاور مدیریت استراتژیک
 
در مطلب قبلی بیان گردید که در عمده بازارها و صنایع امروز، شرایط ازهم گسیختگی یا (Market Disruption) به شدت نمایان است. یعنی در اغلب محیط های کسب و کار، رضایت ذینفعان شامل تامین کنندگان محصول در زنجیره از ارزش آفرینی اقتصادی محصول کاهش یافته، نوع نیازمندی ها و ترجیحات مشتریان از محصولات و خدمات تغییر کرده و تکنولوژی هائی به وجود آمده است که می تواند مدل کسب و کار در آن بازار را دستخوش دگرگونی نماید. وجود همزمان این سه شرط، از هم گسیختگی بازار را در پی خواهد داشت به گونه ای که مزیت های رقابتی فعالان موجود و رهبران بازار کاهش می یابد و تازه واردها می توانند به سرعت قوائد جدید حاکم بر بازار را متناسب با ویژگی های تغییر یافته، رقم زنند.
تحلیل این شرایط هم برای بنگاه های موجود و هم تازه واردها بسیار حیاتی است. حاضرین باید قابلیت های انطباق پذیری و استارتاپ ها توانائی رصد و تحلیل دقیق نشانه های تغییر و طرح ریزی مدل های کسب و کار جدید را در سازمان خود ایجاد نمایند. که پیش نیاز هر دو اینها شناخت ابرروندنماهائی است که می تواند ویژگی های آینده را برای ما تجسم نماید ( تحلیل کسب و کارهای نوین ) از این رو در این رشته از مطالب به معرفی چند روند نما و تاثیر آن بر کسب و کارهای آینده پرداخته خواهد شد.
 

ابرروندنمای اول: رقابت بر سر شایستگی ها

دگرگونی ها و ازهم گسیختگی های بازار در آینده موجب می شود نوع شایستگی های دانشی و مهارتی مورد نیاز برای کسب و کارها نسبت به آنچه که وجود دارد تفاوت ماهوی بیابد. نتایج یک پژوهش جهانی نشان می دهد که در حود ۶۰ شرکت های پیشرو اعلام نموده اند که نوع و سطح دانش مورد نیاز برای ایجاد دگرگونی در مدل کسب و کارشان کافی نیست و ۵۴ درصد از استخدام کنندگان اعلام کردند که نمی توانند برای مشاغل جدید افراد شایسته را جذب نمایند. تاثیرات اولیه این روندنما که به جنگ رقابت بر سر شایستگی ها تعبیر شده است، افزایش شکاف میان دستمزد کارکنان کلیدی و عادی، تمرکز بر استخدام های قراردادی، پاره وقت و موقت خواهد بود. تاثیر قدرت برند افراد خبره به شدت افزایش می یابد و مشاغل جدیدی مانند خبرگان جهانی نوآور ایجاد می شود که برای حل چالش های نوآوری و دگرگونی در مدل های کسب و کار، به بنگاه ها یاری می رسانند. تعداد افراد خبره که در استخدام شرکت معینی نیستند و حسب قرارداد خدمات فنی می فروشند و جریان های درامدی متنوع دارند به شدت افزابش می یابد و کارکنان می بایست انعطاف پذیری بیشتری در بدست آوری شایستگی های متنوع در خود ایجاد نمایند
 

ابرروند نمای دوم: تقاضا برای شخصی سازی

پارادایم سنتی جاری که تولید کننده برای مشتری مشخص می کند چه محصولی را چگونه و در چه زمان و با چه قیمت می تواند دریافت کند به سرعت در حال تغییر است. رفتار خرید مشتریان به سمت سوی درخواست برای شخصی سازی محصولات و خدمات پیش می رود. یکی از اصلی ترین صنایعی که دستخوش این نوع دگرگونی است، خدمات درمانی و داروئی است. بر اساس دانش تحلیل کسب و کارهای نوین مشخص می گردد که در آینده درمان بر اساس شخصی سازی روش و داروها شکل می گیرد که با تحلیل عمیق ویژگی های هر یک از بیماران متناسب سازی شده است. در سالهای آتی روش های تولید با رویکرد پیرینت سه بعدی به مشتریان کمک خواهد کرد که بسیاری از اقلام را خود، طراحی و تولید نمایند و یا با طرح ریزی نمونه، تولید آن را به شرکت ها بسپارند. صنایعی مانند اسباب بازی، کفش، غذائی و زیبائی از پشگامان این نوع ازهم گسیختگی خواهند بود و بنگاه های خرده فروشی بر تحلیل داده های کلانی که رفتار مصرف و ترجیحات مشتریان را معین می کند تمرکز نموده و نوع و شیوه ارائه محصولات و خدمات را متناسب با آن طراحی خواهند کرد.
 

ابرروندنمای سوم: رویکرد دیجیتال

در آینده نزدیک رویکردهای جدید اینترنت اشیاء، ماهیت بسیاری از محصولات و خدمات را تغییر خواهد داد. با لحاظ کردن سنسور های هوشمند و ارزان، اطلاعات بسیار زیاد و ذی قیمتی از کارکرد محصولات، نیازمندی های مصرف کنندگان و اولویت های آنها به مراکز پردازش داده مخابره می گردد که کسب و کارهای صاحب این قابلیت می توانند، سطح بهره وری و کارائی مدل کسب و کار خود را با بهره گیری از آنها دگرگون کنند. شیوه های بازاریابی از آگاهی رسانی جمعی به ارائه اطلاعات شخصی سازی شده به هر فرد تغییر خواهد کرد. به عنوان مثال سنسورهای اینترنتی نصب شده بر روی تجهیزات کارخانه، ریسک و احتمال خرابی را به شرکت ارائه خدمات تعمیراتی مخابره می کنند و آنها متناسب با این اطلاعات فعالیت های پیشران فروش خود به مشتری را تنظیم می نمایند. پیش بینی می شود در سال ۲۰۲۰ در حدود ۳۰ میلیارد تجهیز با آدرس IP اینترنتی در جهان به کارگرفته شود و بازار تجهیزاتی که در آنها از ویژگی های اینترنت اشیاء استفاده شده است به اندازه دو برابر مجموع بازار صنعت کامپیوتر و موبایل خواهد بود.صنایعی مانند لجستیک و مدیریت ناوگان های حمل و نقل، توزیع انرژی الکتریکی و تولیدات کارخانه ای از جمله فولاد اصلی ترین بازارهای در معرض ازهم گسیختگی با رویکرد دیجیتال خواهند بود.
 

ابرروندنمای چهارم : تمرکز ثروت

روندنماهای جهانی نشان می دهد که متاسفانه شکاف درامدی میان دهک های مختلف درحال افزایش است و این فاصله در آینده به مراتب گسترده تر خواهد بود. ویژگی های هرم جمعیتی در جهان، افزایش نرخ بیکاری در سطح جهانی و شکاف میان توانمندی و مهارت ها در کشور های در حال توسعه، از محرک های اصلی شاخص تمرکز ثروت درجهان خواهد بود. وجود چنین روندی موجب خواهد شد تا نوع محصولات و خدمات در آینده به شدت به دو سر طیف لاکچری تا ارزان قیمت سوق پیدا کند. تولید محصولات متمایز، شخصی سازی شده و نوعا منحصر به فردی که می تواند برای ثروتمندان جذابیت داشته باشد، در کنار محصولات بسیار ارزان و بر طرف کننده نیازهای خانوارها، رشد خواهد کرد. از اینرو استراتژی های کسب و کارهای آینده عمدتا به دو دسته تمرکز بر بازارهای خاص و رهبری هزینه با ایجاد قابلیت های مقیاس بالای تولید و عرضه ارزان تقسیم خواهد شد.
 

ابرروند نمای پنجم: آگاهی فزاینده از الزامات زیست محیطی

خوشبختانه روندها نشان می دهد، فعالیت های مثبت زیست محیطی منجر به افزایش آگاهی مردم نسبت به ضرورت ها و الزامات آن در سطح جهان شده است. در آینده توجه مصرف کنندگان به مسئولیت های اجتماعی بنگاه های اقتصادی و تاثیر آن بر پایداری زیست محیطی افزایش خواهد یافت. تحلیل انجام شده در سال ۲۰۱۶ نشان می دهد که حدود ۶۲ درصد از مصرف کنندگان به ضرورت های زیست محیطی محصولات توجه داشته اند. در سال های آتی رویکردهای جدید به “منازل سبز” و “شهرهای سبز” افزایش می یابد و مجموعه خدمات و محصولات مرتبط با آنها رونق می گیرد. مزارع تولید انرژی خورشیدی، در حد استفاده های خانگی صرفه اقتصادی پیدا می کنند و اینترنت اشیاء نیز به منظور کمک به هوشمند سازی استفاده بهینه در مصرف انرژی به کار گرفته خواهد شد.
 

ابرروند نمای ششم: ریسک آسیب به شهرت اجتماعی و نیاز به امنیت اطلاعات

به همان میزان که شبکه های اجتماعی با فراهم آوری زیرساخت هائی برای رویکردهائی مانند بازاریابی بر مبنای محتوا توانسته اند به افزایش کارامدی بنگاه های اقتصادی کمک کنند، افزایش سرعت تبادل اطلاعات در سطح وسیع و تاثیر گذاری زیاد آن، منجر به ایجاد ریسک آسیب ویران کننده به شهرت اجتماعی بنگاه ها و ذینفعان مرتبط با آنها شده است. امروزه  بسیاری از شهروندان نگران نحوه استفاده از اطلاعاتی هستند که از آنها در اثر تراکنش های روزمره به وجود می آید و البته ازدیاد توجه به شفافیت های اجتماعی نیز در این حوزه مزید بر علت شده است. از اینرو در آینده کسب و کارهای مرتبط با فراهم آوری محصولات و خدمات مرتبط با امنیت اطلاعات رشد خواهند کرد.
ادامه دارد…
 
این مطالب را هم ملاحظه نمائید:
 
استفاده از مطالب فوق تنها با ذکر منابع مجار است
در صورت نیاز به اطلاعات بیشتر یا مشاوره مدیریت استراتژیک با ایمیل hossein.nourian@gmail.com تماس حاصل فرمائید
 
 

شما ممکن است این را هم بپسندید