استراتژی های بازاریابی در صنعت بیمه

استراتژی های نوین برای صنعت بیمه

 
حسین نوریان، مشاور مدیریت استراتژیک
سرمقاله دنیای اقتصاد اصفهان
 
امروزه به دلیل افزایش شدید شاخص های رقابتی، ورود محصولات و خدمات جایگزین و نیز ازهم گسیختگی ها و دگرگونی های شدید بازار در صنایع مختلف، اهمیت و قدرت “فرایند بازاریابی” در درامد زائی و دستیابی بنگاه های اقتصادی به مراتب پررنگ تر از گذشته است. صنعت بیمه نیز نه تنها از این تاثیرات محیطی مبرا نیست بلکه به گونه ای که در ادامه به آن پرداخته می شود، از جمله سخت ترین بازارها برای اجرای بازاریابی به شمار می آید. ارزش بیمه برای مشتریانش اگرچه درصورت بروز بحران بسیار قیمتی است اما به دلیل آنکه در هنگام پرداخت، مابه ازای ملموسی ندارد و دریافت ارزش مورد انتظار از آن به بروز حوادث و شرایط آینده موکول است، تحلیل هزینه/فایده آن برای بسیاری از قالب های ذهنی دشوار خواهد بود و از اینرو بازاریابی برای بیمه، از جمله مثال های کلاسیک برای یک بازاریابی دشوار به شمار می آید. هم اکنون عمده استراتژی ها و رویکردهای بازاریابی ای که در شرکت های بیمه کشور به کار گرفته می شود، مبتنی بر سیاست های ترویجی و تخفیفات قیمتی در اثر تکرار خرید و وفاداری مشتری است. اما این رویکردها هم تا زمانی که انعطاف پذیری کامل بر روی طرح ریزی متفاوت و رقابتی سایر “ارزش های پیشنهادی” در سبد بیمه وجود نداشته باشد، نه از نظر اقتصادی برای فراهم آورنده و نه از لحاظ ارزش زائی برای مشتری تمایز چندانی را به همراه نخواهد داشت و موجب برتری رقابتی یک شرکت بیمه نسبت به دیگر رقبا نمی گردد. از اینرو است که شاخص های کلان صنعت بیمه، نشان دهنده موفقیت در دستیابی به اهداف ترویج، فروش و درامدزائی نیست و داستان های موفقیت، عمدتا در مقیاس خرد و  تلاش ها و ابتکارات فردی و مقطعی خلاصه می شود. اما در سالهای اخیر نوآوری های فراوانی در استراتژی های صنعت بیمه به وجود آمده است و راهبردهای نوظهور مانند نمونه های زیر توانسته است در این صنعت جهش های بازاریابی قابل توجهی را ایجاد نماید:
 

همسوسازی بیمه با استراتژی و ریسک سازمانی

اکنون اغلب بنگاه های اقتصادی بزرگ از فرایند مدیریت استراتژیک برخوردار هستند، آنها در مقاطع سالیانه یا کوتاه تر از آن، ابعاد داخلی و محیطی سازمان خود را برررسی می نمایند و با آشکار سازی نقاط ضعف، قوت، تهدیدها و فرصت های محیطی و ساختار رقابت و بازار، تصمیمات متحول کننده و جهت ساز سازمانی را اتخاذ و اهداف مورد انتظار از آن استراتژی ها را به صورت کمی تدوین می نمایند. اما طبیعتا دستیابی به این اهداف متاثر از دگرگونی های محیطی خواهد بود. ممکن است رویدادهائی به وقوع بپیوندد که دستیابی بنگاه ها به اهداف سازمانی شان را مختل نماید که به این وقایع “ریسک های سازمانی” گفته می شود، ریسک ها می تواند منجر به ناتوانی سازمان در دستیابی به اهداف استراتژیک، فراهم نشدن منابع لازم، از کارافتادگی قابلیت های تکنولوژی و سخت افزاری و حتا عدم انطباق سازمان با قوانین و مقررات گردد ( تطبیق ) گردند حال از آنجا که ارزش آفرینی بیمه در کاهش یا انتقال تبعات منفی ریسک های سازمانی و فردی است، ایجاد همپیوندی و همسوئی میان خدمات بیمه ای و ریسک های متداول سازمانی، می تواند رفتار خرید این خدمات و محصولات را در مدیران و تصمیم سازان سازمانی ایجاد کند. برخورداری از خدمات بیمه ای “اشتهای ریسک سازمانی” بنگاه ها را افزایش می دهد در حالی که مخاطرات ناشی از تصمیم گیری های مدیریتی آنها افزایش نمی یابد که این قابلیت برای رهبران سازمان ها بسیار ارزشمند است. پس یک روش بسیار کارا برای بازاریابی بیمه، برخورداری از اطلاعات ریسک های سازمانی بنگاه ها و یا مشارکت در تحلیل و تدوین آنها خواهد بود. ترویج تحلیل ریسک سازمانی توسط شرکت های بیمه در صنایع و سازمان ها، می تواند محرک رفتارهای خریده خدمات بیمه ای گردد. تعدادی از شرکت های بیمه بزرگ در آمریکای شمالی با ترویج مدل های همسوسازی شده ریسک سازمانی با پیشنهادهای سبد بیمه ای خود توانسته اند بازار بزرگ و پایداری از مشتریان سازمانی را برای خود ایجاد نمایند.
 

بکارگیری استراتژی های دیجیتال برای بهبود سفر تجربه مشتری

 
  استفاده از ابزارهای دیجیتال در بازاریابی و فروش در کلیه صنایع از جمله بیمه متداول شده و اکنون امکان ترویج و فروش انواع بیمه در بستر فضای مجازی فراهم است اما این روش، استفاده حداقلی از امکانات دیجیتال در بازاریابی بیمه است و قابلیت های تکنولوژی مجازی می تواند با فراهم آوری محتواهای تحلیلی به صورت مستقیم و غیر مستقیم، تصمیم گیری سخت خرید بیمه را برای مشتریان آسان کند، پژوهش های مفصل میدانی و از آنجمله تحقیق گروه مشاوران بوستون درباره نوآوری های  شرکت های بیمه چینی نشان می دهد که بازاریابی بر مبنای محتوا بیشترین تاثیر را بر متقاعد سازی مشتری برای تصمیم گیری های سخت خرید بیمه داشته است. فراهم آوری امکانات شبیه سازی (Simulation) شرایط مختلف برای مشتری، به گونه ای که خود او گزینه ها و ریسک های مختلف را تحلیل و تاثیر بیمه بر هر یک از آنها را مشاهده نماید، موثر ترین روش برای رفتار سازی خرید خواهد بود. اما تفاوت روش های بازاریابی بر مبنای محتوا با تبلیغات محیطی و رسانه ای در آن است که محتواهای خوب، فرای اطلاعات، بینش لازم برای تصمیم گیری را در اختیار مخاطب قرار می دهند، محتواهای بازاریابی بسیار متنوعند و مخاطب به فراخور انگیزه و نیاز اطلاعاتی خود، آنها را می باید پس اعتماد به آنها بسیار فراتر از تبلیغات رسانه ای و محیطی خواهد بود. اگر دامنه تولید محتوا به مشتریان شرکت بیمه نیز سرایت نماید و آنها نیز تجارب خرید و استفاده از بیمه را با دیگران در شبکه های مجازی درمیان بگذارند، ضمن آنکه نیاز ذهنیشان در به اشتراک گذاری تجربه خرید ارضا می شود، اطلاعات قابل اعتماد تری را در اختیار دیگر مشتریان خواهد گذاشت که محرک تصمیم گیریشان برای استفاده از خدمات بیمه ای می شود.
 

به کارگیری تکنولوژی های جدید مانند اینترنت اشیا

 
اینترنت اشیا مجموعه ای از سنسورهای ریز و درشت است که می تواند سیگنال هائی را درباره وضعیت یک شی به رایانه های تحلیل گر، مخابره نماید، آنها نیز با آنالیز داده های فراوان به دست آمده و کشف و مقایسه الگوهای این داده ها و روندهای آن، می توانند اطلاعات بسیار با ارزشی را درباره وضعیت آن شی فراهم آورند. این اطلاعات درباره یک سخت افزار می تواند شامل چرخه عمر آن و ریسک های خرابی و اتمام منابع  و مانند آن گردد. مگاترندهای جهانی نشان می دهد، بهره گیری از این تکنولوژی انقلاب صنعتی بعدی را در جهان به وجود خواهد آورد به گونه ای که بازار محصولات مربوط به این تکنولوژی تا پنج سال آینده بالغ بر ۱۲ تیریلون دلار خواهد بود. امروزه شرکت های بیمه پیشرو با ترویج بکارگیری اینترنت اشیا توانسته اند ریسک های بیمه گری را با دقت بسیار زیاد اندازه گیری و تحلیل نمایند که این قابلیت موجب ایجاد انعطاف پذیری در ارائه گزینه های بیمه و نیز قیمت های آن به مشریان گردیده و استقبال چشم گیر و درامدزائی پایدار ناشی از آن را برایشان به همراه داشته است و از سوی دیگر، بهره گیری از اطلاعاتی که وضعیت آینده یک دارائی را نشان می دهد به راحتی می تواند منجر به انجام اقدامات مداخله ای اصلاحی و تعمیراتی و مانند آن گردد که هزینه های هنگفت خسارت ها را برای شرکت های بیمه به شدت کاهش خواهد داد.
 
استفاده از مطالب فوق تنها با ذکر منبع مجاز است

جهت دریافت اطلاعات بیشتر یا مشاوره مدیریت استراتژیک، با ایمیل hossein.nourian@gmail.com تماس حاصل فرمائید
 
این مطالب را هم ملاحظه نمائید

شما ممکن است این را هم بپسندید