استراتژی تحول دیجیتال چیست

مفهوم اصلی تحول دیچیتال چیست و چه ضرورت هایی دارد

حسین نوریان ، مشاور مدیریت استراتژیک ، نشریه دنیای اقتصاد

محسن حیدرزاده

امروزه مدیران باور یافته اند که تحول دیجیتال بسیار فراتر از رویکرد به استفاده از تکنولوژی های جدید دیجیتال در محصول و فرایند های سازمان است بلکه آن را با به مانند یک استراتژی و انتخاب جهت ساز و به تعبیری سیم‌کشی مجدد و اساسی در سازمان و نحوه عملکرد تجاری اش به شمار می آورند.
هدف از تحول دیجیتال ایجاد مزیت های رقابتی پایدار برای سازمان ها با بهره گیری مداوم از قابلیت های فناوری در مقیاس بزرگت است که معمولا برای ایجاد تمایز در محصولات و خدمات، بهبود تجربه مشتری و کاهش هزینه ها بکار می رود.
حالا مانند بسیاری از عبارات مدیریتی رایج دیگر “تحول دیجیتال” به یک اصطلاح مهم و پرتکرار تبدیل شده است که برای افراد مختلف معانی متفاوتی دارد که این ناهماهگی در برداشت ها هم اکنون به شکل یک چالش رخ می نمایاند زیرا اگر رهبران شرکت ها نتوانند درباره اینکه تحول دیجیتال چیست با هم چه در درون سازمان و چه در فرای مرزهای آن به توافق و فهم مشترک برسند نمی توانند سازمان خود را حول یک برنامه متمایز پیرامونش هماهنگ کنند و نباید منتظر موفقیت های چشم گیر در این حوزه باشند.
مفهوم تحول دیجیتال با انجام تغییرات مداوم و معمولی در کسب‌وکارها، چه در ابعاد کوچک و چه بزرگ بسیار متفاوت است. اولین تفاوت آن این است که دگرگونی های عادی در مدل کسب و کار شرکت ها معمولاً وقتی یک دستاورد جدید حاصل می شود پایان می یاید اما دگرگونی‌های دیجیتال، تلاش‌های بلندمدت و مستمری هستند که برای بازبینی چگونگی بهبود و تغییر مداوم یک سازمان انجام می شوند و این به معنای آن است که تحول دیجیتال ماهیتا بلند مدت است و اکثر مدیران تا پایان دوران حرفه‌ای خود در مسیرش باقی می مانند. به عبارت دیگر تحول دیجیتال بسیار بیش از آنکه به برنامه ریزی و اجرای پروژه ها شبیه باشد، به طرح ریزی و استقرار یک فرایند دایمی شباهت دارد زیرا در این راهبرد، فناوری های جدید ماهیتا نه به عنوان ابزاری برای پشتیبانی از کسب و کار سازمان بلکه به مثابه زیرساخت اصلی مدل کسب و کار آن مطرح هستند و ماهیت مدل های کسب و کار کنونی با تار و پود این فناوری ها کاملا درهم تنیده است پس متناسب با دگرگونی پرتواتر و اثرگذار تکنولوژی، مدل کسب و کار سازمان ها هم باید مستمرا تغییر کند، این واقعیت جدید بهترین تعریف برای تحول دیجیتال در شرکت ها است.
آنگونه که در ادامه نشان خواهیم داد، تحولات دیجیتال موفق کمتر به شیوه استفاده شرکت ها از فناوری دیجیتال بستگی دارد بلکه بیشتر به میزان تغییر در مدل کسب و کار آنها در اثر بهره گیری از قابلیت های دیجیتال مربوط است

مفهوم تحول دیجیتال با رویکرد هوش مصنوعی چیست؟

تحول دیجیتال با رویکرد هوش مصنوعی، فرآیند تغییر و توسعه قابلیت‌های سازمانی مبتنی بر فناوری های نوین است که به یک شرکت اجازه می‌دهد به طور مداوم سفر تجربه مشتری خود را بهبود بخشد، هزینه‌هارا کاهش دهد و در طی زمان مزیت های رقابتی خود را حفظ کند و بهبود بخشد

تحول دیجیتال در سازمان باید بر چه قابلیت هایی تکیه کند

تحول دیجیتال موفقیت آمیز نیازمند انجام گستره ای از اقدامات هماهنگ است که مهم ترین آنها فراهم آوری شش قابلیت حیاتی به شرح زیر برای سازمان است.

توانایی ایجاد استراتژی روشن متکی بر مزیت های رقابتی پایدار سازمان

شرکت‌ها باید استراتژی تحول دیجیتال را بر چند حوزه مشخص شامل سفر تجربه مشتری بهبود فرآیندها و عملکر آنها و ایجاد تمایز در محصولات و خدمات متمرکز کنند زیرا این حوزه ها بیشترین ارزش افزوده را برای کسب‌وکارها ایجاد می‌کنند. این تحول باید با نقشه راهی روشن و جامع هدایت شود که راه حل ها و منابع مورد نیاز برای ایجاد تغییر در حوزه های اولویت بندی شده را به تفصیل شرح می دهد.

فراهم آوری منبع استعداد و شاستگی های سرمایه انسانی

هیچ شرکتی نمی تواند راه خو به سمت تعالی دیجیتال را به طور کامل برون سپاری کند. دیجیتالی شدن به این معنی است که منبع استعدادهای دیجیتال سازمان را همگام با سایر همکاران تجاری همواره توسعه دهیم. برنامه‌های توسعه شایستگی های دیجیتال بسیار فراتر از جذب و استخدام کارکنان هستند و باید شامل پیشنهادات ارزشی برای سرمایه انسانی بشود که می توانند بهترین استعدادها را جذب و حفظ نمایند

استقرار مدل عملیاتی که مقیاس پذیر

تحولات دیجیتالی به تیم های بین واحدی و بین سازمانی وابسته است که افراد را از سراسر شرکت و نیز سازمان های ذی اثر دیگر گرد هم می آورند. در حال حاضر اغلب شرکت ها تعداد یا چنین تیم هایی ندارند یا تعدادشان انگشت شمار است درحالی که برای استقرار و پشتیبانی از تحول دیجیتال تیم های بسیار متعدد لازم است که فراهم آوردنشان معمولا از توان یک سازمان خارج است پس مدل عملیاتی جدیدی نیاز است که متداول ترین آن شکل دهی اکوسیستم و پلتفرم دانشی است.
فناوری توزیع شده ای که به تیم ها اجازه می دهد به شکل مشترک و مستقل نوآوری کنند.
در یک سازمان فناوری باید بتواند توسعه و انتشار مداوم نوآوری‌های دیجیتالی را برای کاربران آسان‌تر کند. برای تحقق این امر شرکت ها باید محیط فناوری توزیع شده ای را ایجاد کنند که با استفاده از آن هر تیم بتواند به داده ها، برنامه ها و ابزارهای مورد نیاز خود دسترسی داشته باشد

فراهم آوری داده ها و اطلاعات برای تیم ها

ماهیت تحول دیجیتال بر مبنای فراهم آوری داده و اطلاعات قابل اعتماد و گسترده است و یکی از معیارهای کارامدی شرکت ها در این مسیر برخورداری از قابلیت های داده محوری است.
شرکت هایی که در مسیر تحول دیجیتال حرکت می کنند باید از معماری داده ای برخوردار باشند تا تیم ها در سراسر سازمان بتوانند از آن استفاده نمایند. این داده ها باید به طور مستمر ارزیابی و به روز شوند تا از کفایت و صحت آنها اطمینان حاصل شود. برای بهره گیری موثر از این قابلیت شیوه حکمرانی قوی و موثری لازم است که به ایجاد ساختار و تعریف نقش های مشخص نیازمند است

انطباق پذیری قوی و مدیریت اثربخش تغییر

در گذشته پذیرش فناوری در سازمان به فرآیندی خطی و چند مرحله ای شباهت داشت که از جمع آوری نیازمندی ها آغاز می گردید و با توسعه راه حل ها ادامه می یافت و سپس با تست و آموزش کاربران پایان می پذیرفت. اما اینچنین فرآیندی معمولا منجر به انطباق قوی و سریع با مدل کسب و کار سازمان نمی شود و نهایتا نمی تواند ارزش تجاری شرکت را بهبود بخشد زیرا فرایند تحول دیجیتال ماهیتا تکرار شونده و به شکل یک چرخه بازخوردی مستمر است که مراحلی همچون طراحی، نمونه‌سازی اولیه، جمع‌آوری بازخورد و بهبود را شامل می شود
به عنوان یک قاعده کلی گفته می شود به ازای هر ریالی که شما برای توسعه راه حل دیجیتال خرج می کنید، باید حداقل معادل همان مقدار را برای بهبود فرآیند، آموزش کاربران و ابتکارات مرتبط با مدیریت تغییر هزینه کنید. شرکت‌ها باید در ابتدای تحول خود به انطباق و مقیاس‌پذیری سریع این استراتژی فکر کنند و اگر از قابلیت های لازم برای اجرای این راهبرد برخوردار نیستند آن را آغاز نکنند و ابتدا بر فراهم آوری این قابلیت ها تمرکز نمایند.

استفاده از مطالب این وبسایت تنها با ذکر منبع مجار است.

جهت دریافت مشاوره و آموزش مدیریت استراتژیک با ایمیل hossein.nourian@gmail.com تماس حاصل فرمایید

شما ممکن است این را هم بپسندید